Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Bezkamerová fotografie Běly Kolářové
Tomková, Zuzana ; LEDVINA, Josef (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Úvodní část práce přináší stručné shrnutí historické geneze bezkamerové fotografie v kontextu obecných dějin fotografie. V souladu s koncepcí G. Batchena práce zdůrazňuje autonomii tohoto technologického a vyjadřovacího postupu a kvalitativní souměřitelnost s postupy a projevy klasické kamerové fotografie. Tato „historie fotogramu“ vrcholí v rozvoji avantgardních fotografických experimentací, zejména v systematickém rozpracování Man Rayových „rayogramů“. Vůči avantgardnímu konceptu (dadaismus, Bauhaus, prvky grafického konstruktivismu) se vymezuje pojetí Běly Kolářové z počátku 60. let 20. století, jež tvoří vlastní téma práce. Specifické postupy a konkrétní výsledky její tvorby („umělé negativy“, „rentgenogramy kruhu“, „kresby světlem“) jsou sledovány v kontextu tvůrčích experimentací české umělecké scény té doby: vizuální poezie, koláže J. Koláře, český informel, neokonstruktivismus a geometrická abstrakce, skupiny Konfrontace a Křižovatka. Originalita přínosu Běly Kolářové je reflektována skrze analýzu interpretačních prací české kunsthistorie (J. Hlaváček, J. Valoch, K. Císař, J. Padrta aj.). Práce zdůrazňuje, čím se její tvorba fotogramů konvenčním klasifikacím vymyká a v čem konkrétně se vztahuje k neodvozeným tvůrčím zdrojům a konceptualizacím (M. Duchamp, R. Caillois, surrealismus, W. Benjamin). Z těchto komparativních aspektů vyplývají závěry zobecňující přínos a význam bezkamerové fotografie Běly Kolářové jako legitimní části dějin českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století.
Sally Mann and David Hamilton. Comparison in the context of nymphet archetype and its photographic representations.
Sekta, Karol ; Vančát, Pavel (vedoucí práce) ; JANOŠČÍK, Václav (oponent)
Thesis would be based on deep studies conducted on two photographers - Sally Mann and David Hamilton. The form of work is going to be a result of comparison of two creative paths which led artists to very the same effect (and provoke quite the same questions of perversity/legality/aesthetics/kitsch). Even if photographers acted in completely different intentions(presenting directly opposite approaches to art piece as such), still they have a lot in common. In result I would deposit this specific relation between two circles (represented strongly by two mentioned artists) on this quite specific dualism of motherhood-like and intimate approach of Sally Mann depictions contrary to David Hamilton's aggressive, straightly sexual way of photographing his young "subjects-objects".
Pozice české dokumentární fotografie za normalizace
Folk, Čeněk ; VANČÁT, Pavel (vedoucí práce) ; Ledvina, Josef (oponent)
Předmětem mé práce je pozice české dokumentární fotografie v době normalizace na českém území. Termín „pozice“ v sobě zahrnuje několik zkoumaných aspektů: politické i tvůrčí podmínky, za kterých česká dokumentární fotografie vznikala; její status v rámci fotografie jakožto umělecké disciplíny a v rámci ostatních uměleckých disciplín; myšlení o dokumentární fotografii a jeho proměny v čase; společenské uplatnění dokumentární fotografie a v neposlední řadě také její vliv na politické události. V 70. a 80. letech dosáhla česká dokumentární fotografie největšího rozmachu, navzdory nelehkému politickému pozadí a zázemí. Má práce (mimo jiné) zkoumá, jak, proč a za jakých okolností k tomuto rozmachu došlo.
Maska, převlek a autorská hra na role v současném fotografickém autoportrétu u nás a ve světě
Helfertová, Žofie ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rolí masky, převleku a autorskou hrou na role v současném fotografickém autoportrétu u nás i ve světě. V prvních kapitolách sleduje obecný vývoj a stručnou historii autoportrétu ve fotografii a jeho podoby a tendence až po současnost, dále je zaměřena na masku obecně a roli masky a převleku v dějinách fotografie. Stěžejní částí této práce je poslední kapitola, která se věnuje nejmladší generaci současných fotografek. Ty ve svých autoportrétech projevují tendenci používat masku a převlek pro záměnu své identity. Nevytvářejí ovšem identity nové, ale přejímají, či tvoří iluzi již existujících, definovaných identit. Cílem této práce je představit masku jako prostředek hry s identitou skrze autoportrét.
Fotografie a morálka
Tomková, Zuzana ; Ledvina, Josef (vedoucí práce) ; SILVERIO, Robert (oponent)
Tato bakalářská práce na téma fotografie a morálka se zabývá přítomností nemoci a umírání ve fotografii. Záměrně vynechává příklady válečné fotografie a zaměřuje se na úkol fotografie jako vzpomínky. Práce pojednává o posmrtném portrétu, rakovině a jejich příkladech zobrazení v dějinách fotografie. V druhé části práce porovnává dva fotografické přístupy k tématu rakovina. Skrze získané poznatky a rozhovory se snaží dojít k cíli práce: jestli je fotografování takových to témat nemorální a pokud ano proč.
Fenomen helsinské školy
Zahradníčková, Kateřina ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; Vančát, Pavel (oponent)
Tato magisterská diplomová práce si klade za cíl čtenáře seznámit s fenoménem Helsinské školy a to především s těmi méně známými fakty . Velká míra pozornosti je zde věnována historickému vývoji výuky fotografie ve Finsku, která tomuto fenoménu předcházela. Tato kapitola je pro přehlednost chronologicky řazena od počátků až do současnosti. Další důležitá část je věnována charakteristice pojmu Helsinská škola a Timothymu Personsnovi jako zakladateli. Poslední a tedy třetí kapitola je věnována výběru šesti umělců Helsinské školy. jejich práce je zde popsána formou monografie. Po přečtení této práce by měl mít čtenář jasnou představu o tom co předcházelo vzniku Helsinské školy, co je pro ní charakteristické a jací členové jí tvoří. Chtěla bych čtenáři toto téma přiblížit z co nejvíce možných úhlů, které svým propojením dají celistvý obraz Helsinské školy.
Klišé v současné výtvarné fotografii
Čejková, Michaela ; Buddeus, Hana (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Diplomová práce vymezuje pojem klišé ve výtvarném umění a především ve fotografii. Toto vymezení vychází z rozboru pojmů, které s klišé úzce souvisejí, a sice parafráze, kýče, kopie, reprodukce. Práce rovněž poukazuje na jednotlivé příklady klišé v současné fotografii. Sleduje jejich vývoj a pokouší se zodpovědět otázku, proč jsou právě tyto obrazy vyhledávány, stále znovu napodobovány, a to i autory, kteří jsou si jejich existence, stejně jako četnosti nepochybně vědomi.
Reflexe média fotografie
Pleslová, Anna ; GRYGAR, Štěpán (vedoucí práce) ; PORTEL, Robert (oponent)
Tato bakalářská teoretická práce se zabývá tématem Reflexe média fotografie od počátků až do současnosti. Je to proud, kterému se v současnosti věnuje čím dál více autorů a přesto o něm ještě nebylo mnoho napsáno - především v nějaké srhnující ucelující formě. O to se ve svém textu snažím. V úvodu se věnuji možným technickým otázkám a filozofickým úvahám jež se autoři dotýkají nejčastěji. Nastiňuji počátky analytické fotografie a vizualismu. V hlavní části textu vybírám nejdůležitější fotografy věnující se reflexi svého média a zkoumám podrobněji jejich tvorbu. Rozbory některých českých zástupců jsou ještě doplněny o rozhovor, který umožňuje hlubší vhled do jejich způsobu myšlení a uvažování. V závěru obecně shrnuji význam této analytické vlny. Dospívám k závěru, že vývoj fotografie až sem, měl své důvody a byl nevyhnutelný. Zároveň vidím v dílech zmíněných autorů a jejich obracení se k sobě samým jakési naplnění fotografie v jejím vývoji.
Susan Hiller
Leinweberová, Adéla ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; GRYGAR, Štěpán (oponent)
Závěrečná teoretická práce magisterského studaia na KF FAMU zabývající se životem a dílem americko-britské fotografky a umělkyně Susan Hiller (*1940), v kontextu doby a životních zkušeností světoznámé autorky. Kromě stěžejních děl či rozhovoru s Hilleriným blízkým kolegou Simonem Readem, je v práci reflektován i autorčin dosud poslední projekt "Gedanken sind frei" (Myšlenky jsou svobodné), představený na dOCUMENTE(13) v Kasselu, v Německu. Z konceptuálního projektu v Kasselu je k magisterské práci připojen také audiovizuální záznam, pořízený pro účely této diplomové práce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.